ابزارهای سه بعدی فتوشاپ

منتشر شده در ۳۰ اسفند, ۱۳۹۱ در دستۀ جعبه ابزار فتوشاپ بدون دیدگاه

خیلی اوقات با فتوشاپ کارهایی را می‌توان انجام داد که در انتها از نتیجه‌ی نهایی شگفت زده خواهیم شد و این به مرحمت ابزارها و ویژگی‌های فراوان این نرم‌افزار گرافیکی است. از قابلیت‌های جدید و پرکاربرد که به تازگی به نسخه‌های فتوشاپ افزوده شده است، ویرایش اشیاء سه بعدی در فتوشاپ است. این قابلیت در نسخه‌های Cs5 و Cs4  و حتی CC کامل‌تر شده و از طریق نوار ابزار قابل دسترس است. تغییراتی که به صورت سه بعدی بر روی سند داده می‌شود، یا بر روی شیئ ماست و یا بر روی دوربین انجام می‌گیرد.

شما در فتوشاپ می‌توانید روی اشیاء سه بعدی تغییراتی را ایجاد کنید. ولی نمی‌توانید اشیاء سه بعدی خلق کنید و آنها را ویرایش کنید. این کار یعنی ساخت اشیاء سه بعدی، کار نرم‌افزارهای ویژه‌ی طراحی سه بعدی مانند 3D Max است. پس از آنکه کاراکتر مورد نظر خود را در آن برنامه‌ها ساختید، حال می‌توانید آن را به داخل فتوشاپ باز کرده و بر روی آن تغییراتی را که می‌خواهید اعمال کنید.

تغییراتی که می‌دهید، معمولاً به وسیله‌ی ابزارهای موجود در نوار ابزار فتوشاپ است، که دو گروه را به خود اختصاص می‌دهد. گروه اول مربوط به جابه‌جایی، چرخش و تغییر اندازه‌ی شیء، و گروه دوم برای جابجایی، چرخش و تغییر اندازه دوربین است.

برای کارکرد ابزارهای سه بعدی، کارت تصویر رایانه شما باید از امکان OpenGL پشتیبانی کند. در غیر این صورت ابزارهای سه بعدی فتوشاپ شما غیر فعال است. البته در مواقعی که شیئ سه بعدی هم در صفحه‌ی کاری شما موجود نباشد، این ابزارها باز هم غیر فعال هستند که باید از فهرست 3D یک شیئ بسیازید، یا به داخل برنامه وارد کنید.

ابزارهای سه بعدی فتوشاپ در قسمت آخر نوار ابزار مستقر شدند و هر کدام از دو گروه دارای زیر گروه‌های مخفی هستند. برای ظاهر کردن آنها بر روی آنها راست کلیک کنید.

ابزارهای سه بعدی فتوشاپ

ابزارهای سه بعدی فتوشاپ

در این نوشته قصد ندارم کارکرد هر کدام را جزء به جزء توضیح دهم، این بخش فقط مربوط به رابط کاربری است و اینکه بدانید کدام ابزار در کدام بخش واقع شده است. برای همین به صورت کلی اشاره‌ای به کارکرد هر کدام دارم.

همانطور که گفته شد، ابزارهایی که درگروه اول وجود دارند و با شماره‌ی یک مشخص شده‌اند، برای جابجایی، چرخش و تغییر اندازه شیئ کاربرد دارند. ولی ابزارهای گروه دوم، همین کارها را روی دروبین انجام می‌دهند. اول باید یک درک از اختلاف بین این دو داشته باشید. زمانی که دوربین را حرکت می‌دهید، شیئ شما ثابت است و این دوربین است که زاویه دیدش عوض می‌شود.

ابزارهای گروه اول شامل 5 زیرگروه است که برای تغییرات موقعیت شیئ استفاده می‌شوند. به عنوان مثال با 3D Rotate Tool می‌توانید شیئ‌تان را بچرخانید و یا با ابزار 3D Scale Tool آن را به یک نسبت تغییر اندازه دهید. ابزارهای گروه دوم هم تغییرات موقعیتی را بروی دوربین می‌دهند یعنی زاویه و نوع دید دوربین را تغییر می‌دهند.